SMK DANG ANUM,
77300 MERLIMAU, MELAKA.
RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN 2014
KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU –
KEMAHIRAN TEKNIKAL
TINGKATAN 2
BULAN
|
MINGGU
|
TAJUK PEMBELAJARAN
|
PBS
|
CATATAN
|
JANUARI
|
1
02/01 – 03/01
|
PENGURUSAN KELAS
|
(PENERANGAN PBS TINGKATAN 2)
|
01.01.2014
Tahun Baru
|
2
06/01 – 10/01
|
1.1
REKA BENTUK DAN PENGHASILAN PROJEK
(a) Faktor Utama Reka Bentuk
Aras 1
· Mengenal pasti faktor reka bentuk
(b) Jenis Bahan dan Pengikat
Aras 1
· Mengenal pasti saiz, sifat dan penggunaan bahan
serta kesesuaiannya
· Mengenal pasti jenis-jenis pengikat
· Menyatakan cara penggunaan pengikat
(c) Alatan Tangan dan Mesin
Aras 1
· Mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan dan
mesin mudah alih
· Mengguna dan menyelenggara mesin
|
B1 D1 E1
Menyatakan
dua jenis bahan pembinaan projek
B2 D1 E1
Menerangkan
dua bahan pembinaan projek dari
segi sifatnya
|
|
|
3
13/01 – 17/01
|
(d) Proses
i.
Lukisan Projek
Aras
1
·
Membuat lakaran reka bentuk
·
Menilai dan memilih lakaran yang paling sesuai
ii.
Pembinaan
Aras
1
·
Mengukur, menanda dan memotong
·
Mengenal pasti cara membentuk dan mencantum
·
Membina dan mencantum bahagian projek
iii.
Kemasan
Aras
1
·
Mengenal pasti alat dan bahagian kemasan
·
Membuat kemasan
|
B1 D1 E2
Menyatakan
dua cara mencantum bahagian projek
|
14.01.2014
Maulidurrasul
17.01.2014
Thaipusam
|
|
4
20/01 – 24/01
|
(e) Reka Bentuk Projek
i.
Penyatan Masalah atau
Keperluan
Aras
1
·
Mengenal pasti masalah atau keperluan yang hendak diselesaikan
·
Mengumpul maklumat dan data
·
Menyenaraikan pelbagai alternatif penyelesaian masalah dalam bentuk
lakaran bebas
|
|
|
|
5
27/01 – 31/01
|
ii.
Perancangan, pembinaan dan pengubahsuaian
projek
Aras 1
· Menyediakan
jadual kerja
·
Menyenaraikan alatan tangan
yang diperlukan*
|
B3 D1 E1
Menyediakan jadual kerja
|
30.01.2014
Cuti Peristiwa
31.01.2014
Tahun Baru Cina
|
|
FEBRUARI
|
6
03/02 – 07/02
|
·
Membuat projek berdasarkan lukisan kerja yang dipilih
|
B3 D1 E2
Menghasilkan
projek reka bentuk
B4 D1 E1
Menghasilkan
projek reka bentuk mengikut prosedur₁
prosedur₁ : Melakukan kerja mengukur, menanda dan
memotong mengikut urutan. Seterusnya
membina, mencantum dan membuat kemasan
B5 D1 E1
Menghasilkan
projek reka bentuk dengan daya usaha₁
daya usaha₁ : i.
Cantuman kukuh
ii. Kemasan sempurna
B6 D1 E1
Menghasilkan
projek reka bentuk dan melahirkan dengan nilai
tambah₁
nilai tambah₁ :
Penambahan
sesuatu bahan yang berfungsi dan mampu menggambarkan idea tersendiri murid
|
|
7
10/02 – 14/02
|
·
Menguji dan menilai sendiri
hasil projek
·
Mengubahsuai projek untuk mendapatkan
hasil yang berkualiti
|
|
|
|
8
17/02 – 21/02
|
iii.
Pendokumentasian
Aras
1
·
Mengumpul dan merekod
maklumat projek
·
Mengira kos pengeluaran
|
|
|
|
9
24/02 – 28/02
|
1.2 ELEKTRONIK
(a)
Nama, Simbol Dan Fungsi Komponen Elektronik
Aras 1
·
Mengenal pasti nama, fungsi, dan simbol komponen elektrik
·
Mengenal pasti jenis perintang, suis, kapasitor dan transfomer
·
Menyatakan unit asas komponen
|
B1 D2 E1
Menyatakan
empat simbol komponen elektronik
B2 D2 E1
Menerangkan
tiga komponen elektronik dari segi
fungsi
|
|
|
MAC
|
10
03/03 – 07/03
|
·
Membaca nilai perintang tetap
·
Membandingkan bezakan antara komponen aktif dengan komponen pasif
|
B3 D2 E1
Membaca
nilai satu perintang tetap
B4 D2 E1
Membaca
nilai satu perintang tetap
mengikut prosedur₂
prosedur₂ : Bacaan yang tepat
|
|
11
10/03 – 14/03
|
(b)
Membaca Dan Menterjemah Lukisan Elektronik
Aras
1
·
Membaca dan menterjemah lukisan skematik kepada lukisan bergambar
·
Menterjemah lukisan skematik atau bergambar untuk membuat projek
|
B3 D2 E2
Menterjemah
semua komponen₁ dalam lukisan
skematik kepada lukisan bergambar
komponen₁ : Minimum 4 jenis ( Perintang, suis, LED,
kapasitor, transistor atau pembaz (buzzer)
B4 D2 E2
Menterjemah
semua komponen dalam lukisan skematik kepada lukisan bergambar mengikut prosedur₃
prosedur₃ : Komponen dilukis mengikut kedudukan dan
kekutuban yang betul
|
|
|
12
17/03 – 21/03
|
(c) Penghasilan Projek
i.
Alatan tangan
Aras
1
·
Mengenal pasti nama dan fungsi alatan tangan
·
Menyenggara alatan tangan
ii.
Memateri
Aras
1
·
Mengenal pasti kelengkapan dan bahan pematerian
·
Mengenal pasti komposisi bahan pateri
·
Memateri dengan tepat, kemas, kukuh dan selamat
|
|
|
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 ( 21/3 – 29/3)
– 9 HARI
|
||||
APRIL
|
13
31/03 – 04/04
|
iii.
Membuat projek
·
Membentuk kaki komponen
·
Memasang komponen seperti dalam lukisan skematik atau bergambar
·
Meyemak semula kedudukan komponen berpandukan litar skematik atau
lukisan bergambar
·
Memateri kaki komponen
·
Memotong kaki komponen yang berlebihan
·
Menguji projek yang telah siap dan membuat kerja pembaikan jika
perlu
·
Membersihkan dan menyimpan semua alatan dan bahan
|
|
|
14
07/04 – 11/04
|
1.3 LUKISAN TEKNIK
(a) Alatan Lukisan Teknik
Aras 1
· Mengenal pasti nama dan penggunaan alatan lukisan
teknik
|
B1 D3 E1
Menyatakan
empat alatan lukisan teknik
B2 D3 E1
Menerangkan
empat alatan tangan lukisan teknik
dari segi fungsinya
|
|
|
15
14/04 – 18/04
|
(b) Jenis Garisan
Aras 1
·
Melukis pelbagai
garisan dengan menggunakan alatan lukisan
·
Melukis bulatan,
segi empat dan segi tiga
|
|
|
|
16
21/04 – 25/04
|
(a) Unjuran
Ortografik
Aras 1
·
Melukis unjuran ortografik
|
B3 D3 E1
Melukis
unjuran ortografik
B4 D3 E1
Melukis
unjuran ortografik mengikut prosedur₄
prosedur₄ : Kaedah dan teknik yang betul
B5 D2 E1
Melukis
unjuran ortografik dengan daya usaha₂
daya usaha₂ :
i. Ukuran dan
penyambungan garisan objek tepat (had terima ± 1 mm)
ii. Garisan binaan
dan garisan objek dilukis dengan betul
iii. Hasil lukisan
betul dan bersih
|
|
|
MEI
|
17
28/04 – 02/05
|
·
Mendimensi
lukisan unjuran ortografik
|
|
01.05.2014
Hari Pekerja
|
18
05/05 – 09/05
|
1.4 MASAKAN
(a)
Perancangan Menu
Aras
1
·
Menyenaraikan faktor penting dalam merancang menu
(b)
Penyediaan dan Penyajian Makanan
Aras
1
·
Menerangkan maksud hidangan sepinggan lengkap
·
Mengenal pasti hidangan sepinggan lengkap
Mengenal pasti alatan dan kelengkapan dapur
·
Menyedia, memasak, menghias, menyaji dan membuat pengiraan kos
hidangan sepinggan lengkap cara timur
|
B1 D4 E1
Menyatakan
lima faktor penting dalam
merancang menu
B1 D4 E2
Menyatakan
maksud hidangan sepinggan lengkap
B1 D4 E3
Menyatakan
tiga contoh hidangan sepinggan lengkap
|
|
|
19
12/05 – 16/05
|
·
Menyedia, memasak, menghias, menyaji dan membuat pengiraan kos
minuman berkhasiat
·
Menyedia, memasak, menghias, menyaji dan membuat pengiraan kos
hidangan sepinggan lengkap cara barat
·
Menyedia, memasak, menghias, menyaji dan membuat pengiraan kos
minuman yang menyegarkan
|
|
13.05.2014
Hari Wesak
|
|
20
19/05 – 23/05
|
Aras 2
·
Menyedia, memasak, menghias, menyaji dan membuat pengiraan kos hidangan sepinggan
lengkap mengikut budaya setempat
(c) Etika
Makan
Aras 1
·
Menerangkan etika makan
·
Mengenal adab dan sopan
semasa makan
·
Mengamalkan etika makan yang
sopan
|
B2 D4 E1
Menerangkan
lima adab dan sopan semasa makan
|
|
|
21
26/05 – 27/05
|
ULANGKAJI
|
|
|
|
JUN
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN ( 27/5 – 14/6) – 19
HARI
|
|||
22
16/06 – 20/06
|
1.5 TANAMAN
HIASAN
(a)
Pemasuan Semula
i.
Memasu
semula
Aras 1
·
Mengenal pasti tujuan memasu
semula
·
Memilih pasu atau bekas yang
sesuai untuk memasu semula
·
Menyediakan medium memasu
·
Memasu semula tanaman hiasan
|
B1 D5 E1
Menyatakan
dua tujuan pemasuan semula tanaman
hiasan
B1 D5 E2
Menyatakan
dua ciri tanaman hiasan dalam
bekas yang perlu pemasuan semula
|
|
|
23
23/06 – 27/06
|
ii.
Penjagaan
Aras 1
·
Menjaga
tanaman hiasan selepas pemasuan semula
|
|
|
|
JULAI
|
24
30/06 – 04/07
|
ELEKTIF : KEMAHIRAN TEKNIKAL
1.1 LUKISAN TEKNIK (7 minggu)
a. Lukisan Isometrik
Aras 1
· Mengenal pasti paksi lukisan isometrik
· Melakar lukisan isometrik
|
B3 D4 E1
Melukis
lukisan isometrik
B4 D4 E1
Melukis
lukisan isometrik mengikut prosedur₄
prosedur₄ : Kaedah dan teknik yang betul
B5 D3 E1
Melukis
lukisan isometrik dengan daya usaha₂
daya usaha₂ :
i. Ukuran dan
penyambungan garisan objek tepat (had terima ± 1 mm)
ii. Garisan binaan
dan garisan objek dilukis dengan betul
iii. Hasil lukisan
betul dan bersih
|
|
25
07/07 – 11/07
|
a. Lukisan Isometrik
Aras 2
· Melukis lukisan isometrik
· Mendimensi lukisan isometrik
|
|
|
|
26
14/07 – 18/07
|
a. Lukisan Isometrik
Aras 3
· Menterjemah unjuran ortografik kepada lukisan isometrik
|
|
15.07.2014
Nuzul Al-Quran
|
|
27
21/07 – 25/07
|
b. Lukisan Hamparan
i. Lukisan Hamparan Kaedah Garisan Selari
Aras 1
· Menyatakan konsep hamparan
· Melukis lukisan hamparan kaedah garis selari
|
B3 D4 E2
Melukis
lukisan hamparan garis selari
B4 D4 E2
Melukis
lukisan hamparan garis selari mengikut prosedur₄
prosedur₄ : Kaedah dan teknik yang betul
B5 D3 E3
Melukis
lukisan hamparan garis jejari dengan daya
usaha₂
daya usaha₂ :
i. Ukuran dan
penyambungan garisan objek tepat (had terima ± 1 mm)
ii. Garisan binaan
dan garisan objek dilukis dengan betul
iii. Hasil lukisan
betul dan bersih
|
|
|
OGOS
|
28
28/07 – 01/08
|
b. Lukisan Hamparan
i.
Lukisan Hamparan Kaedah Garisan Selari
Aras 1
· Melukis lukisan hamparan kaedah garis jejari
|
|
28-29.07.2014
* Hari Raya Puasa
|
29
04/08 – 08/08
|
c. Lukisan keratan Penuh
Aras 1
· Menyatakn konsep keratan penuh
· Melakar lukisan keratan penuh
|
B3 D4 E4
Melukis
lukisan keratan penuh
B4 D4 E4
Melukis
lukisan keratan penuh mengikut prosedur₄
prosedur₄ : Kaedah dan teknik yang betul
B5 D3 E4
Melukis
lukisan keratan penuh dengan daya
usaha₂
daya usaha₂ :
i. Ukuran dan
penyambungan garisan objek tepat (had terima ± 1 mm)
ii. Garisan binaan
dan garisan objek dilukis dengan betul
iii. Hasil lukisan
betul dan bersih
|
|
|
30
11/08 – 15/08
|
c. Lukisan keratan Penuh
Aras 2
· Melukis keratan penuh
|
|
|
|
31
18/08 – 22/08
|
c.
Lukisan keratan Penuh
Aras 2
· Melukis keratan penuh
|
|
21.08.2014
Kejohanan Balapan & Padang
|
|
32
25/08 – 29/08
|
ELEKTIF : KEMAHIRAN
TEKNIKAL
1.3 ELEKTRONIK
(7 minggu)
a. Nama, simbol dan fungsi komponen elektronik
Aras 1
· Mengenal pasti nama, simbol dan fungsi komponen elektronik.
|
B1 D6 E1
Menyatakan
dua jenis diod
B1 D6 E2
Menyatakan
simbol diod dan perintang peka
cahaya
B2 D5 E1
Menerangkan
diod dan perintang peka cahaya dari segi fungsinya
|
31.08.2014
Hari Kebangsaan
|
|
SEPTEMBER
|
33
01/09 – 05/09
|
b. Membaca dan menterjemah lukisan skematik
Aras 1
· Membaca dan menterjemah lukisan skematik kepada lukisan bergambar
|
|
|
34
08/09 – 12/09
|
c. Penghasilan projek
Aras 1
· Membentuk kaki komponen
· Memasang komponen seperti dalam lukisan skematik atau lukisan
bergambar
· Menyemak semula kedudukan komponen berpandukan lukisan skematik atau
lukisan bergambar
|
B3 D5 E1
Menghasilkan
projek elektronik
B4 D5 E1
Menghasilkan
projek elektronik mengikut prosedur₅
prosedur₅ : Komponen berkutub dipasang mengikut
kekutuban
B5 D4 E1
Menghasilkan
projek elektronik yang berfungsi dengan daya
usaha₃
daya usaha₃ : Kemas dari segi susun atur komponen
|
|
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 ( 12/9 – 20/9)
– 9 HARI
|
||||
35
22/09 – 26/09
|
c.
Penghasilan projek
Aras 1
· Memateri semua kaki dan tamatan komponen
· Memotong kaki komponen yang berlebihan dengan kemas
· Membersih dan menyimpan semua alatan dan bahan.
|
|
|
|
36
29/09 – 03/10
|
c.
Penghasilan projek
Aras 1
· Memateri semua kaki dan tamatan komponen
· Memotong kaki komponen yang berlebihan dengan kemas
· Membersih dan menyimpan semua alatan dan bahan.
|
|
|
|
OKTOBER
|
37
06/10 – 10/10
|
c.
Penghasilan projek
Aras 1
· Meateri semua kaki dan tamatan komponen
· Memotong kaki komponen yang berlebihan dengan kemas
· Membersih dan menyimpan semua alatan dan bahan.
|
|
05.10.2014
*Hari Raya Haji
|
38
13/10 – 17/10
|
c. Penghasilan
projek
Aras 1
· Menguji projek yang telah siap dan membuat kerja pembaikan
· Membersih dan menyimpan semua alatan dan bahan.
|
|
|
|
39
20/10 – 24/10
|
1.4
PERNIAGAAN DAN KEUSAHAWANAN (2 minggu)
a.
Konsep keusahawanan
Aras 1
·
Menyatakan maksud usahawan dan keusahawanan
b.
Ciri utama usahawan
Aras 1
·
Mengenal pasti ciri utama usahawan
·
Mengenal pasti faedah menjadi usahawan berbanding dengan kerjaya
lain
Aras 2
·
Menilai diri dan membuat perbandingan dengan ciri usahawan
·
Mengkelaskan bidang kegiatan yang diceburi oleh usahawan
|
|
23.10.2014
Deepavali
25.10.2014
Awal Muharram
|
|
40
27/10 – 31/10
|
c. Usahawan dalam negeri
Aras 1
·
Mengenal pasti usahawan
dalam negeri dan faktor kejayaannya
d. Peranan agensi dalam membantu usahawan
Aras 1
·
Mengenal pasti pelbagai agensi
kerajaan yang membantu usahawan
·
Mengenal pasti jenis bantuan dan kemudahan yang disediakan oleh
kerajaan kepada usahawan
|
B1 D7 E1
Menyatakan
lima agensi kerajaan yang membantu
usahawan
B2 D6 E1
Menerangkan
dua agensi kerajaan dari segi
bantuan yang diberikan kepada usahawan
|
|
|
NOVEMBER
|
41
03/11 – 07/11
|
ULANGKAJI
|
|
|
42
10/11 – 14/11
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
|
|
|
43
17/11 – 21/11
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
|
|
|
CUTI AKHIR TAHUN ( 21/11/2014 – 04/01/2015)
– 44 HARI
|
Jumlah
Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am = 209
hari
Jumlah
Hari Cuti Penggal = 81 hari
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.